A spune că ai nevoie de o strategie de content marketing este deja un truism, iar orice manager eficient știe acest lucru. Fără o prezență online nu poți spera la o dezvoltare sănătoasă pentru afacerea ta, iar fără o politică bine gândită de creare și publicare de conținut, nu poți spera la o prezență online pentru site-ul tău.
Formularea unei strategii eficiente, adaptată la modelul specific al afacerii tale nu este un lucru așa de simplu. Vei găsi pe internet zeci de articole care te învață cele mai bune practici, cu lux de detalii și amănunte, însă toate îți oferă rețete generale, care uneori nu sunt potrivite și pentru industria în care operează compania ta.
Tocmai de aceea, ar trebui să pornești, în primul rând, de la noțiunile de bază.
Ce înseamnă „strategie de content marketing”
Cu siguranță ai dat de zeci de ori peste acest termen în căutările tale pe Google și cu siguranță ți-ai făcut o idee, măcar generală, despre ce ar putea fi.
Numele său spune totul: strategia de content marketing este planul pe care îl formulezi pentru crearea și publicarea de conținut pentru promovarea online a afacerii tale.
Aceste materiale pot fi articole blog, advertoriale, materiale video, imagini sau postări în social media, iar toate au același scop: să te ajute să-ți popularizezi brandul și să-ți faci cunoscută afacerea.
Pornind de la o strategie înainte de a implementa servicii de content marketing se aseamănă cu utilizarea unei hărți într-un teritoriu necunoscut. Strategia te ajută să decizi care sunt pașii specifici pe care trebui să îi faci pentru creșterea traficului pe site-ul tău și pentru îmbunătățire poziționării sale în căutări.
De ce ai nevoie de o strategie de content marketing
Moneda de schimb pe internet este, înainte de orice, credibilitatea. Autoritatea site-ului tău nu reflectă altceva decât credibilitatea lui în fața motoarelor de căutare.
În 2019, 84,5% dintre companiile americane cu cel puțin 100 de angajați vor utiliza strategii de marketing cu conținut digital.
eMarketer
Iar autoritatea unui site poate avea un rol determinant în poziționarea acestuia în căutări. Cu cât autoritatea domeniului tău este mai mare, cu atât mai ușor îți va fi să te plasezi mai sus în rezultatele de căutare:
Însă nu te poți bucura de credibilitate de la bun început. Trebuie să lucrezi pentru asta. Cum? Creând materiale valoroase pentru utilizatori. Articole și bloguri care să fie citite și distribuite, clipuri video care să atragă vizionări și postări care să genereze interes.
Practic, prin materialele pe care le scrii sau creezi, arăți atât motoarelor de căutare, cât și utilizatorilor, că ești un expert în domeniul tău, că știi despre ce vorbești. Iar odată ce începi să faci asta, rezultatele nu se lasă mult timp așteptate.
Asta se întâmplă în 2 feluri:
Creșterea traficului pe site
Materialele pe care le publici, fie că apar pe site-ul tău sau în afara lui, au rolul de a genera interes, atrăgând utilizatori și potențiali clienți pe site.
Să spunem, de exemplu că ai o companie ce oferă servicii de tâmplărie și publici pe blogul tău un ghid despre realizarea unui foișor pentru grădină. Acest articol se va indexa în rezultatele de căutare și va începe să genereze trafic, atrăgând oameni pe site-ul principal, ori de câte ori cineva va căuta instrucțiuni despre realizarea unui foișor pentru grădină.
Îmbunătățirea poziționării
Fiecare articol sau blog pe care îl publici contribuie la creșterea autorității site-ului tău, iar asta are un efect direct asupra ranking-ului din căutări.
Pe măsură ce scrii și publici online diferite materiale, îți întărești imaginea de expert în industria ta, iar motoarele de căutare te vor răsplăti crescându-ți autoritatea site-ului, lucru ce va avea un impact direct asupra poziționării.
Mai mult, cu cât publici mai multe materiale, lărgești și plaja de cuvinte cheie pentru care se indexează site-ul tău, incluzând în materialele tale diferiți termeni ce nu au putut fi integrați pe site.
Continuând exemplul de mai sus, o afacere de tâmplărie s-ar putea să nu poată include în conținutul de pe site termenul „tehnici avansate de rindeluire”, însă cu siguranță va putea face asta într-un articol de pe blog.
Cum să dezvolți o strategie eficientă de content marketing, pas cu pas
Ține cont de următoarele aspecte atunci când pui la punct o strategie de marketing prin conținut:
1. Alege publicul tău țintă

Primul lucru cu care trebuie să începi e identificarea demograficului căruia i se adresează materialele tale.
Scrii pentru adolescenți, adulți, pensionari? Pentru bărbați sau femei? Ce vrei să facă utilizatorii odată ajunși pe site? Toate acestea sunt întrebări valide, iar răspunsul la ele depinde în totalitate de natura produselor sau serviciilor tale.
Spre exemplu, afacerea de tâmplărie din exemplul nostru se adresează mai degrabă adulților, decât adolescenți sau pensionarilor. De asemenea, cel mai probabil, demograficul țintă este format în proporție covârșitoare de bărbați, astfel că materialele ar trebui centrate pe acest demografic.
61% dintre consumatori spun că este mai probabil să cumpere de la o companie care furnizează conținut personalizat.
Dragon 360
Există multe alte întrebări pe care ar trebui să ți le pui atunci când alegi demograficul țintă al afacerii tale. Tocmai de aceea, am pregătit mai jos pentru tine o listă extinsă de caracteristici, care să te ajute să ajungi mai ușor la potențialii tăi clienți:
a. Care sunt caracteristicile demografice ale clienților tăi?
- Grupul de vârstă
- Sexul
- Locația
- Starea civilă (căsătoriți/ necăsătoriți)
- Nivelul de venituri
- Nivelul de educație
- Ocupația
b. Cum gândesc aceștia?
- Tipuri de personalitate
- Atitudine
- Valori
- Interese sau hobby-uri
- Stil de viață
- Comportament
c. Ce nevoi, probleme sau dificultăți întâmpină aceștia?
d. Cum îi ajută produsele sau serviciile tale să-și satisfacă aceste nevoi?
e. Ce îi va convinge pe aceștia să achiziționeze produsele sau serviciile tale?
f. Unde petrec ei cel mai mult timp online?
- Site-uri de știri
- Reviste online
- Bloguri și site-uri informative
- YouTube și alte rețele de conținut video
- Rețele Sociale
- Site-uri de divertisment (jocuri, seriale)
g. Ce tip de materiale consumă cel mai mult?
- Clipuri video
- Articole
- Postări în social media
- Infografice
- Bloguri
h. Cum poți ajunge cel mai ușor la ei?
i. Ce acțiune vrei să întreprindă, odată ajunși pe site-ul tău?
- Să achiziționeze produsul sau serviciul tău
- Să doneze bani către organizația ta
- Să se ofere voluntari pentru un eveniment sau o acțiune
- Să acceseze publicitatea de pe site-ul tău
2. Definește scopul eforturilor tale de content marketing
Înainte să te apuci de treabă, e foarte important să stabilești cât mai clar obiectivele tale. Conținutul de calitate, care aduce rezultate, trebuie să fie conceput cu un anumit scop în minte.
Acesta poate fi creșterea notorietății brandului, generarea de trafic pe website, creșterea conversiilor, fidelizarea clienților sau chiar ceva complet diferit de toate acestea.
În 2018, doar 39% dintre content marketeri au o strategie documentată de marketing pentru conținut. Totuși, acest număr ajunge la 65% în rândul organizațiilor de top din punctul de vedere al performanței.
CMI & MarketingProfs
Însă este foarte important să știi de la început ce speri să obții de la materialele pe care le publici.
Astfel, nu doar că îți va fi mai ușor să creezi conținut valoros și util pentru utilizatorii tăi, dar îți va fi mult mai ușor să monitorizezi rezultatele muncii tale și să-ți îmbunătățești, în timp, practicile.
3. Operează o cercetare de cuvinte cheie

Cercetarea de cuvinte cheie trebuie să fie punctul de pornire pentru fiecare material pe care îl scrii sau îl creezi în eforturile tale de content marketing. Fără aceasta, lucrezi, practic, pe întuneric.
Scopul tău trebuie să fie mereu acela de a aduce materialele pe care le publici în fața unui număr cât mai mare de persoane, iar pentru asta trebuie să știi ce caută ei.
Dacă te informezi temeinic asupra căutărilor utilizatorilor tăi, îți va fi mult mai ușor să creezi materiale care să îi intereseze pe aceștia și, totodată, să te asiguri că acestea se vor poziționa cât mai bine în căutările lor din Google.
În plus, o cercetare de cuvinte cheie va scoate la iveală mulți termeni care au rămas nefolosiți în textul site-ului tău. Astfel, vei avea posibilitatea să incluzi în materialele tale cuvinte cheie noi, nefolosite încă pe site-ul principal.
Astfel, vei lărgi plaja de cuvinte cheie folosite în materialele publicate de tine și vei putea să crești considerabil expunerea afacerii tale pe internet
4. Concentrează-te pe nișa ta de activitate
Materialele pe care le creezi trebuie să fie cât mai relevante pentru domeniul tău de activitate. Nu are niciun rost să scrii pentru utilizatori care nu îți vor deveni niciodată clienți.
Dacă scrii texte prea generale, îți va fi foarte greu să concurezi cu coloșii din industria în care activezi, iar textele și materialele publicate de tine nu se vor poziționa prea bine în căutări. Dacă se întâmpla asta, atunci eforturile tale vor fi risipite.
În schimb, atunci când te concentrezi pe crearea de materiale pertinente nișei tale, le oferi utilizatorilor informații noi, pe care nu le pot găsi în alte locuri și crești considerabil șansele ca materialele tale să se poziționeze favorabil în rezultatele de căutare.
5. Scrie pentru utilizatori, nu pentru tine
Când începi pentru prima dată să produci conținut pentru promovarea site-ului tău, poate fi foarte dificil să decizi ce ar trebui să pui în materialele tale. E la fel de greu să știi ce este indicat să faci, pe cât este să știi ce ar trebui să eviți în articolele pe care le scrii sau în imaginile pe care le creezi.
Atunci când creezi materiale (în special, atunci când le scrii), e foarte important să alegi teme de interes pentru utilizatorii tăi. Poți fi un specialist desăvârșit în industria ta, însă nu trebuie să uiți că majoritatea clienților tăi nu sunt, așa că lucrurile care te interesează pe tine s-ar putea să nu coincidă cu lucrurile care îi interesează pe ei.
De asemenea, trebuie să eviți să abuzezi de jargonul din industria în materialele pe care le scrii, în special dacă nu oferi explicații clare în articolele tale pentru fiecare termen. În caz contrar, vei ajunge în situația nefericită de a plictisi cititorii tăi.
Nu trebuie niciodată să uiți că pentru a crea materiale valoroase pentru utilizatori, trebuie să scrii despre lucrurile care îi interesează pe ei și trebui să simplifici limbajul tău, astfel încât materialele tale să fie accesibile unui necunoscător.
6. Folosește SEO în mod inteligent
Peste 51% dintre utilizatorii de smartphone-uri au descoperit o nouă companie sau un produs în timp ce efectuau o căutare pe smartphone. (Google, 2018)
Hubspot
Optimizarea SEO e o parte importantă a procesului de content marketing. Dacă vrei ca materialele tale să se indexeze în căutări pentru un cuvânt cheie sau o expresie, ar fi bine să incluzi acești termeni în text (sau în descriere, în cazul conținutului video).
De asemenea, atunci când alegi cuvintele cheie pentru un material sau altul, e important să faci niște cercetări temeinice de la bun început altfel, mai târziu, vei ajunge să te întrebi de ce articolele tale nu generează trafic.
Cu toate acestea, nu trebuie nici să exagerezi, integrând zeci de cuvinte cheie în articolele tale, altfel nu vei ajunge să te poziționezi bine pentru niciunul dintre ei. După cum spune și cunoscutul proverb: „Cine aleargă după doi iepuri nu prinde niciunul”. Mai bine folosești mai puține cuvinte cheie, pe care să le integrezi în mod natural în materialele tale, decât să aglomerezi conținutul, creând confuzie în rândul utilizatorilor și al motoarelor de căutare.
7. Caută un titlu atrăgător pentru toate materialele tale
Titlul este un element central, pe care trebuie să îl alegi cu atenție, pentru fiecare material pe care îl publici pe internet. Fie că e vorba de un articol, un clip video sau un infografic, titlul este primul lucru pe care îl vede utilizatorul atunci când descoperă pe internet unul din materialele tale.
Dacă titlul nu îi atrage atenția, atunci șansele ca el să dea click și să citească articolul tău sau să urmărească clipul pe care l-ai creat scad considerabil. Tocmai de aceea, e foarte important să acorzi fiecărui titlu atenția pe care o merită.
Titlurile de 6-13 cuvinte atrag traficul cel mai înalt și cel mai consistent. (HubSpot, 2016)
HubSpot
Mai mult, atunci când scrii articole, ar fi o idee bună să folosești, pe lângă titlul principal (H1) și titluri secundare (H2, H3, H4). Titlurile „H” vor face articolele și blogurile tale mai ușor de urmărit de către utilizatori și vor crește considerabil timpul pe care ei îl petrec pe paginile site-ului tău.
8. Nu uita de microtexte
Când vine vorba de materialele scrise pentru site-ul tău, e foarte important să acorzi atenție și micro textelor, cum sunt URL-ul, title tag-ul și meta-descrierea paginii.
Acestea joacă un rol foarte important atât în poziționarea articolelor tale în căutări, cât și în atragerea utilizatorilor. E foarte important să știi că dacă tu nu adaugi o meta-descriere sau un title tag articolelor pe care le scrii, o va face Google pentru tine, iar rezultatul cu siguranță nu va fi la fel de bun.
Mai exact, pentru a umple aceste spații, Google va extrage text din conținutul articolului, pentru a umple aceste spații, iar asta înseamnă o oportunitate ratată. Nu ai niciun control asupra textelor pe care le va extrage Google pentru title tag sau meta-descriere, iar aceste texte vor ajunge, de multe ori, să fie întrerupte.
Este mult mai bine să creezi tu un text optimizat SEO și atractiv pentru utilizatori, astfel încât site-ul tău să iasă în evidență în rezultatele de căutare. De asemenea, ar fi o idee bună să scrii URL-ul paginilor din blogul tău, astfel încât să eviți ca el să arate ca o înșiruire aleatoare de cifre și litere.
9. Stabilește un calendar pentru publicare
Dacă vrei ca materialele tale să aibă un impact cât mai mare în mediul online, trebuie să îți dozezi eforturile de publicare. Spre exemplu, dacă scrii mai multe articole într-un weekend liber, nu ar trebui să le postezi pe toate deodată. Vei avea rezultate mult mai bune dacă le publici la anumite intervale de timp.
În plus, odată ce materialele tale încep să fie citite, utilizatorii se vor aștepta să postezi în mod regulat. Tocmai de aceea e important să lucrezi după un calendar, pe care să îl respecți cu strictețe. Astfel, vei avea mai multe beneficii în ce privește traficul de pe site și nu îți vei dezamăgi niciodată utilizatorii.
10. Alege canalele pe care vei publica materialele create
O parte importantă a oricărei strategii de marketing online este alegerea locurilor în care vei distribui materialele pe care le-ai creat.
În timp ce unele dintre ele vor avea rezultate mai bune pe rețelele sociale , altele s-ar putea să se descurce mai bine pe rețele video, cum e YouTube, iar unele chiar pe site-uri de știri sau reviste online. Totul depinde de obiectivele tale.
De exemplu, atunci când scrii un articol te confrunți cu o alegere importantă.
Poți opta să publici acel articol pe site-ul companiei tale, folosindu-l ca să te poziționezi pentru un anumit cuvânt cheie și ca să atragi noi utilizatori pe site. De asemenea, poți alege să publici articolul respectiv pe un site cu autoritate mare, integrând în articol o ancoră care să ducă către pagina principală sau o pagină de produse sau servicii a site-ului tău.
Ambele variante sunt valide și ambele au efecte diferite.
În primul caz, când publici un articol pe blog-ul site-ului, vei avea beneficiul că vei putea integra câteva cuvinte cheie noi, acoperind o temă nouă ce nu a mai fost abordată pe site.
Sigur, acest articol nu va fi citit de foarte multe persoane, în special dacă site-ul tău nu se bucură de un trafic mare, însă articolul va rămâne pe internet și va continua să trimită utilizatori către site-ul principal ani de zile.
În al doilea caz, când publici un articol pe o revistă online sau un site cu autoritate mare, vei avea parte de număr de utilizatori exponențial mai mare, o parte din aceștia ajungând pe site datorită linkului integrat în textul articolului.
Însă nici aici nu e totul roz, pentru că va trebui să plătești pentru publicarea articolului, iar costurile pot fi destul de ridicate, în special pentru site-urile cu mulți utilizatori. În schimb, vei câștiga printr-o creștere rapidă a traficului către site-ul tău, precum și o îmbunătățire a autorității, datorită linkului care vine de la un site cu mare autoritate.
11. Distribuie materialele pe care le creezi

Odată ce ai scris un articol sau ai creat un clip video, e timpul să îl faci cunoscut. Tocmai de aceea, e important să îl distribui intens pe internet, ca să te asiguri că acesta are un impact cât mai mare.
Spre exemplu, dacă ai scris un articol pe blogul de pe site, nu ar trebui să te oprești acolo. E important să îl împărtășești și pe paginile tale din social media, precum și pe alte site-uri.
Astfel, te vei asigura că toate materialele pe care le scrii vor avea un număr cât mai mare de cititori sau urmăritori, crescând, astfel, traficul și numărul de clienți de pe site-ul tău.
12. Monitorizează atent campaniile de content marketing
Aceasta este ultima etapă din procesul de creare de conținut și, totodată, una foarte importantă.
Toate materialele pe care le creezi trebuie monitorizate, ca să poți determina impactul lor asupra traficului și vânzărilor de pe site-ul tău.
Pentru asta poți folosi atât unelte gratuite, cum este Google Analytics sau Google Search Console, cât și unelte plătite, care îți vor afișa numeroase date despre demograficul care consumă aceste materiale.
De asemenea, aceste unelte îți vor arăta și date despre comportamentul utilizatorilor care citesc sau urmăresc materialele publicate de tine, cum ar fi durata sesiunilor, rata de respingere, precum și date mai specifice, despre conversie sau poziționare în căutări.
Sursă foto: Deposit Photos