Cand iti construiesti site-ul, ai tendinta de a te concentra pe aspectul si buna functionare a acestuia. Chiar daca acestea sunt extrem de importante si reprezinta doua mari motive care conving vizitatorii sa devina clienti, unele detalii care aparent par mai neimportante pot avea acelasi efect. Unul din aceste mici detalii este micro textul.
In continuarea acestui articol vom afla mai multe despre micro text, precum ce este, ce calitati ar trebui sa aiba acesta si exemple care sa demonstreze importanta acestuia.
Ce este un micro text?
Chiar daca poate nu cunosti termenul de micro text, dai peste acesta in fiecare zi cand navighezi pe internet. Micro textul este un fragment de text care are scopul de a ajuta vizitatorul site-ului sa aiba o experienta cat mai buna. Lungimea unui micro text poate varia de la cateva cuvinte, la cateva propozitii, in functie de rolul acestuia. Cel mai frecvent, micro textul este intalnit sub forma mesajului de eroare, a textului de pe butoane, a explicatiilor, indicatiilor sau exemplelor.
Chiar daca scrierea acestora pare o sarcina usoara, pe care o poti realiza cu superficialitate, s-a demonstrat in nenumarate cazuri ca atentia pe care o acorzi micro textelor imbunatateste considerabil rata de conversie. Un micro text bun poate evita situatiile de confuzie, nehotarare sau presupunere incorecta a vizitatorilor, astfel bucurandu-te de mai multi utilizatori de site multumiti.
Exemple de micro texte
Cel mai bine se invata din exemple, iar acest caz nu reprezinta o exceptie. Uite cele mai bune exemple care arata atat ce sunt micro textele, cat si importanta existentei lor.
Cel mai probabil ai intalnit un astfel de formular de inscriere care trebuie completat cu datele personale. Ei bine, daca observi in acest exemplu, casutele contin un text care indica cu ce informatii trebuiesc completate, respectiv nume, prenume, adresa de mail, numar de telefon, parola, localitatea si eventual codul de invitatie.. Acest tip de micro text este menit sa ghideze utilizatorul.
Un alt tip de micro text pe care il intalnesti destul de des este cel care sugereaza o eroare. Mesajul clasic de eroare 404 este destul de banal si poate chiar si enervant, de aceea multe site-uri opteaza pentru un mesaj cat mai original. Dupa cum se observa, cei de la OLX au ales un mesaj mai diferit, dar totodata eficient. Acesta informeaza vizitatorul ca exista o eroare si ii ofera posibilitatea de a-l redirectiona pe pagina de start. Pe langa mesajul de eroare, mai poate fi observat inca un micro text, la fel de important.
In chenarul rosu se poate vedea ca exista o casuta destinata cautarii produselor pe site. In aceasta intalnim micro textul „Cauta orice”, care indeamna clientul sa introduca orice denumire de produs, dar il si informeaza ca site-ul lor contine o varietate larga de categorii de produse. Alte magazine online, cu o gama de produse mai mica, precum un magazin online de incaltaminte, poate folosi micro textul in casuta de cautare „Cauta botine, sandale, pantofi cu toc” pentru a oferi un exemplu concret clientului.
Un alt exemplu de micro text este cel oferit in momentul autentificarii. In exemplul de mai sus, atunci cand vrei sa intrii in contul tau pe Skype, vei intalni micro textul „Nume Skype, e-mail sau telefon”, care informeaza vizitatorul site-ului toate modalitatile prin care iti poti accesa contul. Acesta este extrem de practic, in caz ca ne uitam numele sau e-mailul cu care ne-am inscris.
Un alt exemplu de micro text explicativ este cel din imaginea de mai sus de pe site-ul celor de la Sephora. Pentru a ajuta utilizatorii site-ului de a oferi recenzii cat mai obiective, au explicat fiecare calificativ. Daca o singura stea este destinata produselor descrise drept „nesatisfacatoare”, cele cinci stele sunt doar pentru cele mai bune produse, descrise drept „excelente”. Aceste explicatii ajuta utilizatorii sa citeasca si sa ofere calificativele mult mai obiectiv, fiecare stiind ce inseamna un anumit numar de stele.
De ce sunt micro textele importante?
Cele mai consistent motive pentru care micro textele sunt importante sunt mentionate deja in articol, fie sub forma de exemple, fie in explicatia termenului. Daca acestea nu te-au convins sa acorzi mai multa atentie fragmentelor mici de text, urmatoarele sigur o vor face. Asa ca de ce sunt micro textele importante?
- Pentru ca informeaza clientii. Functia principala a micro textelor este de a informa vizitatorii site-ului tau. Inidferent de forma micro textului, datorita acestuia utilizatorii site-ului stiu unde sa gaseasca paginile dorite, pe ce butoane sa apese sau unde sa introduca datele.
- Pentru ca ofera siguranta clientilor. Un vizitator al site-ului nu va deveni niciodata client daca nu detine toate informatiile necesare. De exemplu, daca oferi un serviciu gratuit, fii sigur ca exista un micro text clar si vizibil care exprima acest lucru, nu lasa clientii sa deduca. Daca detii un site de prezentare, unde iti prezinti gama de servicii, fii sigur ca exista un buton cu micro text vizibil unde clientul, daca aceseaza pagina, se va putea informa de toate tarifele necesare. Un alt micro text care ofera siguranta clientilor si nu tine de preturi este legat de folosirea datelor personale. Atunci cand o persoana completeaza un formular cu datele personale se va simti mult mai in siguranta daca acesta este insotit de un micro text care il anunta ca acestea nu vor fi folosite in alt scop.
- Pentru ca maresc rata de conversie. Un vizitator de site care are o experienta buna pe site-ul tau poate deveni mult mai usor client. In nenumarate randuri, o imbunatatire a micro textului a generat o rata de conversie mult mai mare.
Chiar daca micro textele bune pot face minuni pentru afacerea ta, acestea nu au puteri magice. Daca nu sunt aplicate corect, pe un site cu un design bun, care sa functioneze cum trebuie, acestea sunt inutile. Asa ca trebuie sa respecti urmatoarea regula: Daca nu poti explica usor prin micro text, atunci trebuie imbunatatit designul site-ului.
Cum poti scrie un micro text bun
Acum ca ai inteles de ce ai nevoie de micro texte de calitate, te lovesti de inevitabilele intrebari: „De unde incep?” si „Cum pot scrie micro texte bune?”. Ei bine, raspunsurile pot sa difere de la site la site, dar calitatile de baza a unui micro text sunt cam acelasi. Uite ce sfaturi trebuie sa iei in considerare cand iti redactezi micro textele:
- Pozitionarea micro textelor conteaza – Inainte de a le scrie, trebuie sa stii unde trebuie sa pozitionezi micro textul folosit. In exemplele de mai sus, se pot observa anumite spatii in care sunt folosite micro textele, in general pe butoane sau in spatiile de redirectionare. In general, micro textele trebuie utilizate in spatiile unde trebuie sa plasezi informatii in plus.
- Ai grija la limbajul folosit – Foloseste un limbaj simplu, dar corect, fara elemente de jargon. Limbajul utilizat trebuie sa fie inteles de o categorie larga de persoane, indiferent de varsta sau nivel de educatie.
- Mai scurt, mai eficient – De cele mai multe ori vei avea un spatiu suficient de incapator doar pentru cateva cuvinte, de aceea trebuie alegi un micro text cat mai eficient. Aceasta logica trebuie pastrata chiar daca te bucuri de un spatiu mai mare, precum pe pagina de eroare. In acest caz, poti scrie doua sau chiar trei propozitii, dar ai grija sa fie scurte si clare.
- Ofera ajutor – Cea mai importanta calitate a micro textelor este caracterul lor informational. Ei bine, nu uita de acesta atunci cand le redactezi. Asa ca nu uita sa creezi un micro text care sa imbunatateasca experienta utilizatorului pe site-ul tau si care sa evite situatiile de incertitudine pe care clientul le-ar putea experimenta.
- Fii original – Depinzand de stilul firmei tale si de categoria de clienti la care te adresezi, poti fi original cu micro textele tale. Evita mesajele standard de „Eroare 404” si introdu mesaje noi, care sa amuze vizitatorul site-ului. Indiferent daca ai un micro text clasic sau amuzant, ai grija ca acesta sa isi indeplineasca atributiile.
- Nu uita de scopul micro textelor – Micro textele au fost create pentru a rezolva o problema: erorile create de clienti sau de site. De aceea, pe langa scopurile clasice pe care le indeplinesc micro textele este bine sa le mai folosesti si personalizate. Analizeaza-ti site-ul si clientii, abandoneaza intr-un anumit proces acestia procesul de achizitionare sau primesti des aceasi intrebare? Ei bine, gandeste-te cum ai putea rezolva aceasta problema. De exemplu, o firma avea probleme de facturare, deoarece clientii nu introduceau detaliile compatibile cu cardul de credit folosit. Simplul micro text „Aveti grija sa folositi infomatiile cardului de credit utilizat.” a rezolvat problema in proportie de 99%.
Daca nu esti sigur de abilitatile tale de redactare sau de seo, este recomandat sa apelezi la un specialist, deoarece calitatea site-ului tau este la fel de importanta precum calitatea produselor/ serviciilor oferite de firma ta.