Andy Maslen, autorul cartii The copywriting sourcebook, ofera sfaturi detaliate pentru scrierea unui text de calitate destinat mediului online. Avand in vedere importanta pe care au capatat-o site-urile in prezent, textul lor trebuie realizat cu grija, pentru a fi cat mai clar si eficient.

Maslen discuta despre elemente care trebuie in mod obligatoriu incluse in textul unui site, astfel incat vizitatorii sa aiba o experienta cat mai satisfacatoare, iar tu sa iti poti atinge obiectivele stabilite.

Ceea ce trebuie sa incluzi in text depinde de tipul de pagina si de ceea ce incerci sa obtii. Sa presupunem ca ai o pagina de e-commerce cu descrieri de produse. Trebuie sa incluzi suficiente informatii despre caracteristici si beneficii pentru a-l face pe vizitator sa vrea sa o cumpere. Aceste informatii pot consta in detalii precum pretul, dimensiunile si modul prin care vor intra in posesia produsului. Ai putea dori sa incluzi testimoniale chiar langa sectiunea produsului, pentru a-l asigura pe potentialul client ca produsul este atat de bun pe cat sustii ca este. Adauga si un indemn la actiune, in forma unui text sau a unui buton. „Adauga la cosul de cumparaturi” este intotdeauna bine de folosit – a devenit un standard pentru web.

Daca scrii text pentru o pagina de tip landing page, unde le ceri potentialilor clienti sa plateasca o suma mai mare de bani, poate pentru un curs, webinar sau program de training online, ar trebui sa incluzi la fel de mult, poate chiar mai mult, ca intr-o scrisoare lunga de vanzari. Toate benficiile, cu povesti care sa le dea viata. Text care sa adreseze si sa rezolve obiectiile vizitatorilor tai fata de sugestia ta. Marturii de la clienti satisfacuti (incantati ar fi mai bine). Fotografii ale produselor care nu sunt doar informative – „Jack Dobbs, profesionist mondial in dresarea serpilor” – dar si persuasive – „Inregistreaza-te la Charmed! si primeste ponturi saptamanale despre dresajul serpilor de la Jake Dobbs, profesionist mondial in dresarea serpilor – totul pentru doar 99p pe saptamana”. Si multe indemnuri la actiune, atat in cadrul textului cat si ca butoane, bannere si orice alte dispozitive grafice la care te poti gandi.

Daca scrii pentru un site corporatist, atunci fiecare pagina trebuie sa includa informatiile relevante pentru a-l face pe vizitator sa treaca prin site si sa faca ceea ce iti doresti sa faca. Asta poate insemna studii de caz, mai multe marturii, povesti de la angajatii tai, detalii despre cum functioneaza produsele, ce le face speciale, istoria si calificarile tale relevante pentru serviciul pe care il oferi.

Titluri 

Exista multe dezbateri despre titlurile paginilor web, daca ar trebui sa fie de sine statatoare sau daca ar trebui sa reflecte linkului folosit pentru a ajunge pe pagina respectiva. Daca dai click pe un buton numit „Despre noi” si ajungi la o pagina numita „Profilul companiei”, exista o pauza scurta in care trebuie sa te gandesti daca cele doua sunt sinonime. Iar un moment este suficient de lung pentru a iesi de pe site.

Opinia mea? Daca nu ai fost prea creativ cu titlurile paginilor, este mai bine sa alegi unul care adauga informatii la intelesul textului de pe buton. Pentru un link cu „Serviciile noastre”, poti alege un titlu precum urmatorul:

„Serviciile noastre: copywriting online care converteste mai multi vizitatori”

Cuvinte cheie

SEO: cat timp ai la dispozitie? Acesta este un subiect prea lung pentru a fi acoperit in mod exhaustiv intr-un capitol dintr-o carte ca aceasta. […] In esenta, incerci sa creezi o pagina care este mai relevanta pentru vizitatorul tinta decat orice alta pagina de pe internet. Asa ca, atunci cand motoarele de cautare iti indexeaza pagina, ele iti ofera prima pozitie in rezultatele de cautare naturale, oricand un utilizator foloseste un anumit cuvant. In primul rand, trebuie sa identifici cuvintele cheie si frazele pe care oamenii le tasteaza in Google cand cauta produsele si serviciile pe care le oferi. Apoi tese-le cu pricepere in textul tau, astfel incat densitatea cuvintelor cheie (raportul dintre cuvinte cheie si restul cuvintelor) sa fie suficient de mare pentru a se indexa bine.

Un exemplu negativ:

„Hotelul nostru din Kingston este unul dintre cele mai bune hoteluri din Kingston. Daca cauti un hotel in Kingston, acest hotel din Kingston este hotelul din Kingston pentru tine.”

O versiune mai buna ar fi mai blanda:

„Cauti un hotel in Kingston? Incearca The Manse. Este un hotel diferit. Toata intimitatea la care te poti astepta, dar cu luxul unui hotel mult mai mare.”

As spune sa optimizezi pentru vizitatorul tau in primul rand, iar apoi pentru motoarele de cautare. Cu alte cuvinte, ia in considerare reactia vizitatorilor la textul tau ca fiind cel mai important factor. Poti gasi mereu modalitati de a obtine mai mult trafic catre site, insa daca textul tau nu ii atrage pe vizitatori, sau chiar ii alunga, iti irosesti banii.

Fragment despre text site din Andy Maslen (2010) The copywriting sourcebook. How to write better copy, faster – for everything from ads to websites, London: Marsha Cavendish Business.